Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

21 Ocak 2012 Cumartesi

Ermenistan Silahlı Kuvvetleri


Dr. Hatem Cabbarlı, Avrasya Güvenlik ve Strateji Araştırmalar Merkezi Başkanı
Giriş
Sovyetler Birliği’nin, 21 Aralık 1991’de dağılmasından sonra dünyanın siyasî haritasında ciddi değişiklikler olmuş, eski Sovyet cumhuriyetleri bağımsızlıkların ilan etmiştir. Bu süreçte Güney Kafkasya devletleri de bağımsızlıklarını ilan etmiş, yeni ekonomik ve siyasî yönetim şeklini benimsemiş, sınırları içerisinde bulunan Sovyet ordusundan kalan askerî üsler ve silahlarla bir millî ordu kuruculuğuna başlamıştır. Sovyet güvenlik mekanizmasının kısa bir sürede dağılmasından sonra Güney Kafkasya’da ortaya çıkan etnik çatışmalar nedeniyle bölge güvenliği ve istikrarının bozulması Azerbaycan, Ermenistan ve Gürcistan’ın millî ordu kurma çalışmalarını daha da hızlandırmıştır. Ermenistan bu süreçte büyük ölçüde Türkiye’den algıladığı tehdit üzerine ve yayılmacı politika izlemeye başlaması nedeniyle millî ordu kurma çalışmalarına önem vermiş, savunma politikasını ana hatları ile belirlemeye çalışmıştır.

Bu makalede 1990’lı yılların başlarında Güney Kafkasya’daki genel siyasî durum incelenmiş, Ermenistan’ın bağımsızlık sonrası komşu devletlerden algıladığı tehditlere açıklık getirilmiş, millî ordu kurulması yönündeki faaliyetleri değerlendirilmiş, yayılmacılık politikasına değinilmiştir. Ermenistan-Rusya askerî işbirliği ile Ermenistan silahlı kuvvetlerinin yapısı ve sayısı hakkında bilgi verilmiş, emir komuta ve yönetim şekline açıklık getirilmiştir.

1990’lı Yılların Başında Güney Kafkasya’da Genel Siyasî Durum ve Ermenistan’ın Tehdit Algılaması  

1980’li yılların sonlarında Sovyetlerin dağılma sürecinde Güney Kafkasya’da ciddi etnik sorunlar ortaya çıkmıştır. Azerbaycan’a bağlı Dağlık Karabağ Özerk Vilayeti, Gürcistan’a bağlı Abhazya Özerk Cumhuriyeti ve Güney Osetya Özerk Bölgesi ayrılıkçı faaliyetlere başlamıştır.[1] 1990’lı yılların başlarına kadar Moskova, bölgede yaşanan etnik çatışmaların önünü alamamış ve taraflar arasındaki anlaşmazlık silahlı çatışmalara dönüşmüştür. Bölge devletleri ciddi güvenlik endişeleri ile karşı karşıya kalmış, bölgesel istikrarın ve barışın korunması için çeşitli projeler hazırlansa da, taraflar arasındaki görüş ayrılığı ve farklı güvenlik sistemlerine öncelik verilmesi nedeniyle sonuca ulaşılamamıştır.[2] Güney Kafkasya devletlerinin 1991’de bağımsızlıklarını ilan etmesinden sonra bölgede 300 yıllık geçmişe sahip olan Rusya’nın siyasî ve askerî etkinliği belli ölçüde azalmış, diğer bölgesel güç olan Türkiye ve İran ekonomik, siyasî ve kültürel alanda girişimlerini genişletmiştir. Aynı zamanda başta ABD olmak üzere Avrupa ülkeleri de bölge devletleri ile ekonomik ve siyasî ilişkilerini geliştirmeye çalışmışlardır.[3] Ermenistan ve Azerbaycan arasında savaşın devam ettiği bir dönemde Azerbaycan, Hazar havzasında bulunan enerji kaynaklarının işletilmesi için ABD ve Avrupa petrol şirketleri ile görüşmelere başlamış ve 20 Eylül 1994’de anlaşma imzalamıştır. 1994 yılına kadar, bölgedeki gelişmeler sonucunda Azerbaycan, Dağlık Karabağ, Gürcistan ise Abhazya ve Güney Osetya üzerinde egemenliklerini kaybetmiştir. Bugün, bölgedeki etnik çatışmalar ateşkes anlaşması imzalanmasına rağmen, kesin bir çözüme kavuşturulamamıştır; özellikle, Rusya’nın müdahalesi ile yeniden silahlı çatışmaların başlama ihtimali oldukça yüksektir. Güney Kafkasya’daki etnik sorunların ve silahlı çatışmaların durdurulması için kalıcı barış anlaşması imzalanmadığı sürece, göreceli istikrar ve güvenlik bölgenin ekonomik kalkınmasını da engellemektedir.

Ermenistan, Sovyetler Birliği döneminde ciddi bir dış tehdit algılamamış, Sovyet sınırları içerisinde kendisini güvende hissetmiştir. Ancak bağımsızlığının ilanından sonra özellikle Türkiye’yi kendisine ciddi bir tehdit kaynağı olarak görmüş ve Rusya’nın/BDT’nin savunma mekanizmasında kendisine yer edinmiştir. Özellikle Taşnaksutyun Partisi yayın organlarında bu konu çeşitli vesilelerle dile getirilmiştir. Taşnaksutyun Partisi’nin 7 Aralık 1993’te yayınladığı habere göre Türkiye, Ermenistan’da PKK terör örgütünün faaliyetini bahane ederek, Nahçivan üzerinden Ermenistan’a saldıracak ve Metsamor nükleer santralini bombalayacaktı.[4] 1992–1994 yıllarında Yunanistan’ın Ermenistan Büyükelçisi olmuş ve bugün Kanada’ da aynı göreve devam eden Leonidas Khrizantopulos’un Londra'da faaliyet gösteren Komitas Ermeni Enstitüsü’nün yayınladığı Kafkasya olayları: Ermenistan'da Ulusal Mücadele ve Diplomasi adlı kitabında da bu tür bir iddia söz konusudur.[5]

Ermenistan Silahlı Kuvvetlerinin Kurulması

Ermenistan, eski Sovyetler Birliği Cumhuriyetlerinde millî ordu kurma sürecinde başlayan ilk devlet olmuştur. 1980’li yılların sonlarına doğru Azerbaycan ve Ermenistan arasında yaşanan Dağlık Karabağ sorunu nedeniyle Ermeniler yasadışı olarak askerî/silahlı birlikler kurulmuş[6] ve bu birlikler Azerbaycan sınırlarını ihlal ederek Nahçivan, Gazakh ve Tovuz’a saldırılar düzenlemiştir. 1990’dan itibaren bu saldırılar artmış ve 1991’den itibaren gerçek bir savaşa dönüşmüştür. Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra Ermenistan’da millî ordunun kurulması sürecinde yeni bir döneme girilmiştir. Ermenistan millî ordusunun ideolojisinin temelini Tümgeneral Norat Ter-Grigoryan’ın çalışmaları oluşturmaktadır. Ermenistan Parlamentosu üyesi Vahan Şahnazaryan başkanlığında Özel Savunma Komitesi kurulmuş ve millî ordu kurulması çalışmaları bu Komite üzerinden koordine edilmiştir. Bu Komitenin çalışmaları sonucunda, Hava Kuvvetleri, Hava Savunma Kuvvetleri, Piyade Kuvvetleri kurulmaya başlamış, yeni seferberlik yasası kabul edilmiştir. 28 Ocak 1992’de Savunma Bakanlığı faaliyete başlamış, 245 kişilik 1. Hava İndirme Alayı kurulmuştur. 22 Mart 1992’de 1. Hava İndirme Alayı yemin töreni düzenlenmiş ve bu tarih Ermenistan millî ordusunun kurulma tarihi olarak kutlanmaya başlamıştır.[7] Bu alay 6 Haziran 1992’den itibaren Dağlık Karabağ’da savaşa katılmıştır. Ermenistan hükümeti millî ordu kurulması aşamasında subay ihtiyacını karşılamak için eski Sovyet ordusunda görev yapan Ermenileri ülkeye davet etmiş ve bu sorunu büyük ölçüde gidermeyi başarmıştır.

Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra eski Sovyetler Birliği Cumhuriyetlerinde konuşlanmış askerî üslerin ittifak devletleri arasında paylaşımını öngören ve 15 Mayıs 1992’de imzalanan Taşkent Anlaşması gereğince, Rusya Savunma Bakanlığı Ermenistan’da konuşlanan 7. Muhafız Ordusu’na bağlı 16. ve 17. Tümenleri ile 250 tank, 220 zırhlı araç, 285 topçu sistemi,  100 savaş uçağı ve 50 saldırı helikopterini devralmıştır.[8]

Ermenistan, eski Sovyetler Birliği coğrafyasında kişi başına düşen millî gelire göre en yüksek savunma bütçesine sahiptir. Ermenistan’ın 2002 yılında askerî bütçesi 75 milyon, 2003 yılında ise 82 milyon Dolar olmuştur.[9]

18 yaşını tamamlamış her bir sağlam Ermeni genç 18 ay askerlik yapmakla yükümlüdür. 18–30 yaşlarında askerî mükelleflerin sayısı yaklaşık 400 bindir ve toplam nüfusun % 12’sine tekabül etmektedir.[10] Millî ordu için subay hazırlayan askerî okul veya üniversite bulunmamaktadır. Savunma Bakanlığı’na bağlı iki yıllık Babacanyan askerî lisesi faaliyet göstermektedir. Subay olmak isteyen 14–16 yaşlarındaki gençler bu okuldan mezun olduktan sonra Rusya, Ukrayna, Beyaz Rusya, Yunanistan Savunma Bakanlığı ve Ermenistan Savunma Bakanlığı arasında imzalanmış anlaşmaya göre bu ülkelerin askerî okullarında veya askerî akademilerinde eğitimlerine devam etmektedir.[11]

Ermenistan Silahlı Kuvvetlerinin Faaliyetleri Hakkında Hukuki Düzenlemeler

Ermenistan, bağımsızlığının ilk yıllarında Azerbaycan ile savaş durumunda olduğu ve Türkiye’den tehdit algıladığı için savunma politikasına önem vermiş, henüz millî ordusu kurulma aşamasında olduğundan sınırları içerisinde konuşlanan Rus askerî birliklerini güvenliğinin garantörü olarak görmüştür.[12] Ermenistan, millî ordu kurma sürecine girdiği dönemde, savunma politikasının hukukî altyapısını düzenleyen Ermenistan Cumhuriyeti Savunma Hakkında Kanun’u kabul etmiştir. Bu kanun aşağıdaki alt başlıklardan oluşmaktadır:

1. Ermenistan Cumhuriyeti Savunma Hakkında Kanun.

Ermenistan Cumhuriyetinin Savunması politik, ekonomik, askerî, sosyal, hukukî ve başka alanlarda ülkenin egemenliğini, bütünlüğünü ve güvenliğini sağlayan proje ve tedbirler sistemidir. Ülkenin savunulması Ermenistan Cumhuriyeti kanunları çerçevesinde organize edilmekte ve uygulanmaktadır. Savunmanın yapılması için silahlı kuvvetler oluşturulmakta ve vatandaşlara askerî mükellefiyet getirilmektedir (m.1). Ermenistan Cumhuriyetinin savunma organizasyonu şu şeklide düzenlenmiştir:

-Askerî politikayı oluşturmak,

-Askerî tehditleri önceden görmek ve değerlendirmek,

-Savunma alanında hukukî düzenlemeleri yapmak,

-Gerekli olan yapıda ve sayıda askerî birlikler oluşturmak, bu birlikleri modern silah ve teknoloji ile donatmak, savaş hazırlığını gerekli şekilde yapmak,

-Vatandaşlara askerlik hizmeti yaptırmak ve profesyonel askerliği geliştirmek,

-Kollektif güvenlik ve ortak savunma amacı için uluslararası işbirliği yapmak,

-Ekonomiyi, devlet organlarını, kurumları, ulaştırma ve komünikasyon araçlarını seferberlik için hazırlamak,

-Bölgesel sivil savunmayı planlamak ve organize etmek,

-Askerî sanayi tesislerini, askerî bilim ve eğitimi geliştirmek,

-Devlet sırları ve hizmete özel bilgilerin korunmasını sağlamak,

-Askerî eğitim kurslarını tamamlamış veya askerliğini yapmış vatandaşlar hesabına silahlı kuvvetlerin rezerv gücünü hazırlamak  (m. 2).[13]

 2. Savunma Alanında Devlet Başkanı, Devlet Kurumları ve Yerel Yönetim Organlarının Yetkileri

 Devlet Başkanı:
-Devlet başkanı Ermenistan Silahlı Kuvvetleri Baş Komutanıdır.
-Devlet organlarının savunma alanında işbirliğini koordine eder.
-Yüksek rütbeli subayları atar veya görevinden alır.
-Subay ve askerleri yüksek devlet nişanı ve madalyaları ile ödüllendirir.
-Askerî operasyonların başlaması için karar alır ve Genelkurmay Başkanlığının uygulaması için emirler verir (m.4)
Hükümet:
-Ermenistan Cumhuriyetinin savunmasını temin eder.
-Ermenistan Cumhuriyetinin askerî politikasını hazırlar ve onaylar.
-Silahlı kuvvetlerin gelişme programını onaylar, hareket planını hazırlar.
-Askerî bilim  ve askerî sanayiinin gelişmesini planlar ve temin eder.
-Savunma için gerekli olan alımları yapar ve savunma harcamalarını denetler.
-Savunma alanında başka devletlerle görüşmeler yapar, anlaşmalar imzalar.
-Silah taşımacılığını kontrol eder, stratejik maddelerin korunmasına çalışır (m.5)
Valiler:
-Ermenistan Cumhuriyetinin savunma alanında belirlediği politikayı uygular.
-Savunma alanında kabul edilmiş kanunların uygulanmasını, silahlı kuvvetlerin seferberlik yeteneğini sağlar.
-Bölgenin sivil savunma işlerini organize eder ve uygular (m.6).[14]

3. Savunma Alanında İşletme, Kurum ve Teşkilatların, Yetkili Şahısların ve Vatandaşların Hak ve Yükümlülükleri

 Savunma Alanında İşletme, Kurum ve Teşkilatlar ile Yetkili Şahıslar:
-Devletin belirlediği kanunlara uygun olarak siparişleri yerine getirir,  seferberlik işlerine yardımcı olur ve sivil savunma konusunda gerekli görülen her şeyi yaparlar (m.7).
 Ermenistan Vatandaşları:
-Ermenistan vatandaşları Ermenistan Cumhuriyetini savunmakla yükümlüdür. Ermenistan vatandaşlarının yabancı bir devletin ordusunda veya yabancıların Ermenistan silahlı kuvvetlerinde hizmet yapması uluslararası antlaşmalarla düzenlenmektedir (m.8).[15]
4. Silahlı Birlikler ve Diğer Ordular
 Savunma alanında silahlı kuvvetlerin görevleri ve kuruluşu:
-Silahlı kuvvetler savunma alanında Ermenistan’ın temel gücüdür.
-Silahlı kuvvetler, devleti silahlı saldırılardan korur, stratejik ve taktik hedefleri belirler.
-Silahlı kuvvetler ülkenin toprak bütünlüğünü korumakla yükümlüdür.
-Silahlı kuvvetler askerî birlikleri, askerî grupları, askerî birleşmeleri, askerî yönetim organlarını, kurum ve teşkilatları, askerî eğitim merkezlerini kendi bünyesinde barındırmaktadır (m.9).
Silahlı kuvvetler komutanlığı ve yönetimi:
-Silahlı kuvvetler üzerinde genel komutanlık yetkisi devlet başkanı ve yetkileri çerçevesinde hükümete aittir.
-Savunma Bakanı Ermenistan silahlı kuvvetlerinin doğrudan doğruya komutanıdır.
-Ermenistan Savunma Bakanlığı silahlı kuvvetlerin devlet yönetim organıdır; devletin savunması, silahlı kuvvetlerin hazırlık düzeyinden sorumludur.
Savunma Bakanlığı:
-Kendi yetkileri çerçevesinde askerî-siyasî durumu araştırır, askerî tehditleri belirler, devletin güvenlik derecesini değerlendirir,
-Devletin askerî politikasının hazırlanmasında görev alır.
-Silahlı kuvvetlerin yapısı, sayısı ve lojistik destek hakkında Ermenistan hükümetine teklif götürür.
-Askerî kuvvetlerin genel askerî-teknik politikasını uygular.
-Askerî bilimsel araştırmalar yapar, askerî araç ve gereçlerin tamiri ile uğraşır.
-Mali, teknik ve lojistik çalışmaları organize ve kontrol eder.
Genel Kurmay Başkanlığı:
-Silahlı kuvvetlerin strateji programını hazırlar ve seferberlik işlemlerini yapar.
-Orduların kontrolünü sağlar. Devletin güvenliği ve bekasını korumakla görevlidir.
-Karargah ve orduların savaş hazırlıklarını organize eder (m.10).[16]
5. Savaş Durumu ve Seferberlik
Savaş durumu:
-Ermenistan Cumhuriyetine silahlı saldırıda bulunulduğunda veya devlet ciddi tehlike ile karşılaştığında yada Parlamentonun aldığı bir kararla, devlet başkanı savaş durumu ilan edebilir.
-Tam ve kısmı şekilde olağanüstü hal ilan edildiğinde hukukî rejim Olağanüstü Hal Hakkında Kanun ile düzenlenmektedir (m.13).
Seferberlik:
-Devlet başkanı savaş durumu ilan etmekle beraber genel veya kısmî seferberlik de  ilan edebilir. Seferberliğin ilan edilmesi bütün devlet yönetim mekanizmalarının savaş durumuna geçmesi demektir.
-Seferberlik hazırlık çalışmaları ve seferberliğin ilan edilmesi Ermenistan Cumhuriyeti kanunları ile düzenlenmektedir (m.14).[17]
 6. Sonuç Belgesi
-Siyasî partilerin ve sivil toplum kuruluşlarının silahlı kuvvetler içinde faaliyeti yasaktır.
-Silahlı kuvvetler kapsamı içinde siyasî parti ve sivil toplum kuruluşlarının kurulması yasaktır.
-Askerî birliklerde, askerî eğitim merkezlerinde, askerî kurum ve kuruluşlarda siyasî partilerin kurulması ve propagandası yasaktır (m.15).[18]

Ermenistan-Rusya Askerî İşbirliği       

Ermenistan bağımsızlığını ilan ettikten hemen sonra BDT’ye (Bağımsız Devletler Topluluğu) üye olmuş, Rusya ile ekonomik, siyasî ve özellikle de askerî ilişkilerini geliştirmeye çalışmıştır. Ermenistan hem millî ordu kurarken hem de Azerbaycan topraklarının işgal edilmesinde Rusya’nın askerî ve siyasî desteğini almıştır.

BDT’ye üye devletlerin Taşkent’te imzaladığı Kollektif Güvenlik Örgütü’ne katılmış ve 7 Ekim 2002’de kabul edilen tüzük Ermenistan Parlamentosu tarafından onaylamıştır. Üye devletler arasında askerî-politik işbirliğini öngören BDT Devlet Başkanları Komitesi’nin kabul ettiği “BDT Entegre Çalışmalarının Genel Yönleri” adlı memorandum Ermenistan tarafından desteklenmiştir. 10 Şubat 1995’te “Kollektif Güvenlik Anlaşması’na Üye Devletler Arasında Kollektif Güvenlik Konsepti” adlı anlaşmayı kabul etmiş ve Kasım 1995’te bu anlaşmayı onaylamıştır. Ermenistan, BDT çerçevesinde “Hava Savunma Sistemi Koordinasyon Komitesi” ve “Askerî Teknik Komite” olmak üzere iki askerî organda temsil edilmektedir.[19]

Ermenistan ve Rusya arasında 21 Ekim 1994’de imzalanan anlaşma şartlarına göre, Rusya’ya Gümrü ve Erivan’da olmak üzere iki askerî üs kurulmuştur. Bu askerî üsler, Sovyetler Birliği dağılmadan önce de, Ermenistan’da bulunmaktaydı. Ancak Ermenistan bağımsızlığını ilan ettikten sonra, bu üslerin hukuki statüsüne açıklık getirilmiştir. Ermenistan, bu üsleri ulusal bağımsızlığının garantörleri olarak gördüğünden, bu konuda Rusya’ya sorun çıkarmamıştır. Bu konuda ikinci bir anlaşma da, 16 Mart 1995’de imzalanmıştır. Anlaşma gereğince, Gümrü’de bulunan 102. Rus askerî üssüne yaklaşık 4300 kişiden oluşan bir birlik, 74 tank, 158 zırhlı araç, 84 roket, MİG–23 savaş uçağı filosu, hava savunma birlikleri ve S–300 roketleri konuşlandırılmıştır. Bundan başka “Rusya Federasyonu ve Ermenistan Cumhuriyeti Arasında Hava Savunma Güçleri Arasında Ortak Hareket” anlaşması imzalanmış, ortak hava savunma sistemi kurulmuş ve koalisyon savunma birliklerinin oluşturulması için çalışmalara başlanmıştır.

  Ermenistan’da konuşlanan 102. Rus askerî üssü ve Ermenistan ordusu sık sık askerî tatbikat düzenlemektedir. Örneğin, Eylül 1996’da düzenlenmiş en büyük tatbikata yaklaşık dört bin asker, bin tank ve zırhlı araç, elli topçu sistemi ve dört Su–27 savaş uçağı katılmıştır.[20]  

Ermenistan-İran ve Ermenistan-Türkiye sınırlarının Rusya Sınır Kuvvetleri Komutanlığı tarafından korunması hakkında anlaşma Şubat 1992’de imzalanmıştır. Bu anlaşmaya göre Ermenistan Sınır Kuvvetleri Komutanlığı’nda yaklaşık 1500 Rus subayı görev yapmaktadır.[21] 2000’de ise Ermenistan ve Rusya arasında Gümrü’de konuşlanan Rus askerî üssünün gayrimenkulları ile birlikte karşılıksız olarak 25 yıllığına Rusya’nın kontrolüne verilmesini öngören bir anlaşma imzalanmıştır. Ermenistan, Rus sınır koruma kuvvetlerinin masraflarının % 30’unu karşılamaktadır.[22]  Anlaşmanın imzalanmasından sonra Rus basınında konu ile yapılan yorum ve değerlendirmelerde, Ermenistan sınırlarının BDT ve Rusya sınırları olduğu ifade edilmiştir. Burada dikkati çeken bir nokta, Ermenistan’ın Rusya ile kara bağlantısı olmamasına rağmen, sınırlarının Rusya sınırları gibi gösterilmesidir.

Ermenistan ve Rusya arasında 27 Eylül 2000’de “Ortak Güvenliğin Sağlanması Açısından Ortak Askerî Birlikler/Güç Kullanılması Hakkında” anlaşma imzalanmıştır. Ermenistan ve Rusya, aralarındaki askerî işbirliğinin stratejik önemi olduğunu ve bölgede her iki devletin de siyasî ve askerî çıkarlarına hizmet ettiğini çeşitli vesilelerle dile getirmişlerdir. Ermenistan Savunma Bakanı Serj Sargsyan, Trend Ajansı’na verdiği bir demeçte “Ermenistan’da bulunan Rus askerî üslerinin varlığı bizim ulusal güvenliğimizin ayrılmaz bir parsıdır” ifadesini kullanmıştır. Ermenistan kendi topraklarında konuşlanan Rus askerî üslerini bir denge unsuru olarak görürken, Rusya, hem Kafkasya sınırlarının güvenliğinin korunması açısından, hem de bölgeyi kontrol etmek açısından askerî işbirliğinin önemini vurgulamaktadır.

Sonuç

1980’lı yılların sonlarından itibaren millî ordu kurmaya başlayan Ermenistan, yasal ve yasa dışı yollarla altyapı çalışmalarına başlamış, gönüllü birliklerin kurulmasını örgütlemiş ve bu birlikleri silahlandırmıştır. Sovyetlerin dağılmasından sonra mevcut sınırları içerisinde egemenliğini ve bağımsızlığını ilan etmiştir. Bu dönemde “Ermenistan Cumhuriyeti Savunma Hakkında Kanun” kabul edilmiş, Rus ordusunda görev yapan Ermeniler ülkeye çağırılmıştır. Millî ordu kurulmasında Rusya’nın desteğini alan Ermenistan yayılmacı bir politika izleyerek Karabağ Ermenilerinin ayrımcılık faaliyetlerine destek vermiş, 1990’lı yılların başlarında ise, Ermenistan millî ordusu Dağlık Karabağ Savaşı’na katılmıştır.

Ermenistan, hem Dağlık Karabağ sorunu, hem de Türkiye’den algıladığı tehdit nedeniyle, Rusya ile askerî ve siyasî işbirliğini geliştirmiş, Rus askerî birliklerinin sınırları içerisinde konuşlanmasına izin vermiş, Gürcistan’dan çıkarılan Rus askerî birliklerinin büyük bir bölümü Ermenistan’da konuşlanan Rus askerî üssüne taşınmıştır. Ermenistan, maddi kaynaklarının büyük bir bölümünü ekonomisinin kalkındırılması için değil, askerî giderleri karşılamak için kullanmaktadır.

Ermenistan’da, savunma hakkında kanun kabul edildikten sonra millî ordunun kurulması süreci daha da hızlanmış, Devlet Başkanı ve Savunma Bakanlığı’nın yetkileri belirlenmiştir. Ermenistan millî ordusu, Sovyet ordusu sisteminde kurulmasına rağmen, çok büyük ordu gruplaşması şeklinde değil, hızlı ve düzenli hareket etme imkânına sahip küçük askerî birliklerden oluşmaktadır.

Ermenistan, millî ordu kurma sürecinde ciddi sorunlarla karşılaşmıştır. 1990’lı yılların başlarında Savunma Bakanlığı kurulmadan önce, emir komuta zincirinde bazı kopukluklar olmasına rağmen, bu sorun daha sonra giderilmeye çalışılmıştır. Bugün  için en önemli sorun olarak belirlenen konular, subayların askerlere fizikî güç kullanması, hemşehriliğe göre subayların bazı askerlere ayrıcalık tanıması, Karabağ Ermenilerinin Savunma Bakanlığı’nda güçlü bir şekilde kadrolaşması, Savunma Bakanlığı’ndaki yolsuzluklar, eşcinsellik ve dinî inançlara göre (Krişna, Bahava Gita, Yehova Şahitleri) askere gitmemektir.
                       Ermenistan Silahlı Kuvvetlerinin kadrosu
Askerî personel sayısı
58 000
Motorize Tugay
3
Motorize Alay
10
Özel Kuvvet Alayı
1
Topçu Tugayı
1
Motorlu Topçu Alayı
1
Tanksavar Topçu Alayı
1
Uçaksavar Roket Tugayı
1
Uçaksavar Roket Alayı
2
Hücum Taburu
1
Helikopter Filosu
1
Hava Eğitim Merkezi
1



[1] Bölgedeki sorunlar hakkında daha geniş bilgi için bkz. Suren Zolyan, “Nagornıy Karabakh: Problema i Konfliktı,daha geniş bilgi için bkz. http://armenianhouse.org/zolyan/nf-ru/karabakh/1.html.  Cemalettin Taşkıran, Geçmişten Günümüze Karabağ Meselesi, Genelkurmay Yayınevi, Ankara, 1995. İvlian Khaindrava, “Karabakh i Abkhaziya: Dinamika Neuregulirovaniya,” daha geniş bilgi için bkz. http//www.ce-c.org/online/2002/journal_rus/cac-01/10hainru.shtml. David Şahnazaryan, “Nagorno Karabakhskiy Konflikt: 10 Let Uregulirovaniya,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2002/journal_rus/cac-03/07.shahru.shtml. Elkhan Nuriyev ve Kamil Selimov,Realii i Prspektivı Uregulirovaniya Karabakhskogo Konflikta,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2002/journal_rus/cac-06/01.nurrus.shtml.  Georgiy Jorjoiliani,İstoriçeskiye i Politiçeskiye Korni Konflikta v Abkhazii/Gruziya,” Gürcistan Bilimler Akademisi, Meçniereba Yayınevi, Tiflis, 2000, “Poiski Alternativ Dlya Gruzii i Abkhazii,” Der: B. Koppiters, D. Darçiaşvili ve N. Akaba, Ves Mir Yayınevi, Moskova, 1999. “Aspektı Gruzino-Abkhazskogo Konflikta,” Gürcistan-Abkhazya Konferansı Belgeleri: Sivil Toplum, Mülteciler, Devlet Sistemi, 25–27 Mart 2000 Moskova, İrvayn Yayınevi 2000. Geronti Gasviani, “Abkhaziya Derevniye i Novıye Abkhazı,” Mematiani Yayınevi, Tiflis 2000. Lorik Marşaniya “Pravda o Tregedii Abkhazii,” Samşoblo Yayınevi, Tiflis 1998.
[2] Ruben Şugaryan, “Stabilnost Na Kavkaze: Vosem Printsipov Regionalnogo Sotrudniçestva,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-01/01.shugr.shtml. Dina Malışeva, “Problemı Bezopasnosti na kavkaze,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-01/05.malishr.shtml
[3] İrina Komissina, “Armeniya i Zapadnaya Yevropa: Ekonomiçeskaya Pomoş Kak Stimul Politiçeskogo Dialoga,” Armeniya: Problemı Nezavisimogo Razvitii, (Der: E. M. Kojokin) Moskova 1998. Komisina, “Prespektivı İntegraçii Respublik Zakavkaziya v Yevropeyskiy Soyuz,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-01/10.komisr.shtml.  Abbas Meliki,İran i Turan: Kafkasya Voprosı Ob Otnoşeniyakh İrana s Gosudarstvami Tsentralnoy Azii i Zakavkaziya,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-05/11.malru.shtml. Bülent Aras, “Turçiya: Nekotorıye Osobennosti Otnoşenii s Gosudarstvami Zakavkaziya,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-05/10.bulru.shtml
[4] Yasin Aslan, Ermenistan Tarihi Yol Ayrımında, Ankara 1996, s. 18.
[5] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.azg.am/_TR/20020918/2002091801.shtml
[6] Tişşenko G. G. ‘Voorujennıye Silı i Voenno Politiçeskiy Kurs Armenii’, Armeniya: Problemı Nezavisimogo Razvitiya, (Der: Kojokin E. M.), Rusya Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, Moskova 1998, s.555.
[7] Nelson Aleksanyan, “Nastoyaşiye Soldatı,” daha geniş bilgi için bkz. http://ra.arminco.com/Archive/
2000-045/Current.htm
[8]  Georgiyev V, “Mejetniçeskiye Konfliktov Bıvşım SSR porodila Sama Rossiya,” Nezavisimaya gazeta, 17-23 Ekim 1997.
[9] David Petrosyan, “Razvitie Voorujennıkh Sil Armenii,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.iran.ru/rus/vooarm.php
[10] “Oçenka Kaçestvennıkh Kharakteristik i Boevıkh Sposobnestey Armenii,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.3dpaper.gr/ru/balanceofpower/armenia_pow150101.shtml
[12] Susanna Petrosyan, Rossiya-Armeniya-İran: Dialog Tsivilizatsii,” daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/journal/cac05_1999/st_05_spetrosjan.shtml
[13] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht1.html
[14] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht2.html
[15] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht3.html
[16] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht4.html
[17] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht5.html
[18] Daha geniş bilgi için bkz. http://www.parliament.am/hdoc/Laws/ru/pasht6.html
[19] Tişşenko, Voorujennıye Silı i Voenno Politiçeskiy..., ss. 558-559.
[20] Sergey Şakaryants, Politika Postsovetskoy Rossii Na Kavkaze i Ee Perspektivı, Ermenistan Stratejik ve Millî Araştırmalar Merkezi Yayınları, Erivan 2001, s. 173.
[21] Tişşenko, Voorujennıe Silı i Voenno..., s. 560.
[22] Dina Malışeva, Problemı Bezopasnosti na Kavkaze, daha geniş bilgi için bkz. http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-01/05.malishr.shtml

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder