Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

21 Ocak 2012 Cumartesi

GUUAM[1]: Bölgesel İşbirliği Açısından Yeni Bir Fırsat Mı?


Dr. Hatem Cabbarlı, Avrasya Güvenlik ve Strateji Araştırmalar Merkezi Başkanı

Giriş

8 Aralık 1991’de Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra eski Sovyet cumhuriyetlerinde yaşanan ekonomik, siyasi ve askeri sorunlar bu cumhuriyetleri yeni müttefikler aramaya mecbur etti. Hemen hemen bütün cumhuriyetler başta ABD olmakla Avrupa devletleri ile siyasi ve ekonomik ilişkilerini geliştirmeye başladı. Bu cumhuriyetler bağımsızlığının ilk yıllarında, ekonomik, siyasi ve askeri gücünü kaybeden ve en önemlisi de ‘İmparatorluğun çöküşü’ nedeniyle sosyal, siyasi ve psikolojik bunalım geçiren Rusya Federasyonu’nun kontrolü dışında kalabildiler. 


Her ne kadar Sovyetler Birliği’nin siyasal ve hukuksal bir varlık olarak mevcut olmadığına karar verildiği gün BDT’nin kurulduğu ilan edilse de, başlangıçta Rusya eski cumhuriyetlerin hepsini BDT çatısı altına (Baltık Cumhuriyetleri ve Azerbaycan)[2] toplayamadı.  Ancak özellikle, Kasım 1993 yılında kabul edilen Rusya’nın askeri doktrininde savunma alanındaki işbirliği önceliğini, BDT ülkelerine ve BDT içindeki kolektif savunma mekanizmalarına verilmesi ve BDT ülkelerindeki yerel silahlı çatışmaların, Rusya için en önemli tehdit niteliği taşıdığı ifade edilmesinden sonra, Rusya eski Sovyet cumhuriyetlerini BDT’ye üye olmaları için zorlamaya başladı. Doktrinde kullanılan bu ve benzeri ifadeler, Rusya’nın ‘yakın çevresine’ yöneldiğini, eski SSCB coğrafyasını kendi ulusal güvenlik sahası olarak değerlendirdiğini ortaya koymuştur.[3]

Rusya’nın, BDT’ye üye olan devletler ile Ortak Güvenlik Anlaşmasını imzalamak için uyguladığı baskı üzerine, bu devletler kendi çıkarlarını korumak için Kafkasya Ortak Pazarı, Kafkasya Evi[4] ve GUUAM gibi uluslararası örgütler çatısı altında birleşmek için bazı girişimlerde bulundular. Azerbaycan Devlet Başkanı Haydar Aliyev ise AGİT’in İstanbul Zirve toplantısında Kafkasya İçin Dayanışma Paktı kurulmasını önermiştir.[5]

Bugün siyasi haritaya bakıldığında Eski Sovyetler Birliği sınırları içinde olan Karadeniz ve Hazar havzasının jeopolitik, askeri ve ekonomik bakımdan büyük önemi olduğu fark edilmektedir. Bu bölgede doğal zenginlikler ve Avrasya’nın kontrolünü sağlayan strateji transit geçiş koridorları bulunmaktadır. Büyük devletler bu bölgede jeopolitik, askeri-siyasi ve ekonomik ayrıcalıklar elde etmek için mücadele etmektedir. Aynı zamanda Karadeniz ve Hazar havzası bütün Avrasya’yı etkileyebilecek askeri-siyasi sorunları da (Kafkasya’da Azerbaycan ve Ermenistan arasında Dağlık Karabağ, Gürcistan’da Abhazya ve Güney Ostya sorunu) kendi bünyesinde barındırmaktadır.

1990’lı yılların ikinci yarısından itibaren NATO ve Avrupa Birliği’nin Doğu Avrupa’ya doğru genişlemesi post-komünist ülkelerin Avrupa’nın siyasi ve ekonomik hayatı ile bütünleşme imkânlarını da beraberinde getirmiştir. Doğu Avrupa ülkelerinin bazıları 2000’li yılların başlarında AB ve NATO’ya üye olsalar da eski Sovyetler Birliği cumhuriyetlerinden Baltık devletleri hariç diğerlerinin yakın gelecekte Avrupa ile bütünleşmesi mümkün değildir. Eski Sovyetler Birliği cumhuriyetleri BDT’ye ve Ortak Güvenlik Anlaşmasına üye olmalarına rağmen örgütte eşit statüde olmadıklarından, Rusya’nın ekonomik ve askeri-siyasi baskılarından kurtulmak için kendi aralarında örgütlenmeye karar verdiler. Bu devletlerin BDT ile bütünleşme sürecinde birbirilerinin siyasi, ekonomik ve askeri görüşlerinin farklılığı iki gruplaşmanın meydana gelmesine neden oldu. Birincisi, BDT Ortak Güvenlik Anlaşması’nı (Rusya, Ermenistan, Kazakistan, Kırgızistan ve Beyaz Rusya)[6] imzalayan ve Gümrük Birliği’ne üye olan devletlerden (Rusya, Beyaz Rusya, Kazakistan, Kırgızistan)[7] oluşan ve ‘Kuzey Birliği’ olarak tanımlanan grup, ikincisi, GUUAM’a üye devletlerden (Azerbaycan, Gürcistan, Ukrayna, Moldova ve Özbekistan?)[8] oluşan grup.[9]

GUUAM ekonomik bütünleşmeyi ve bölge güvenliğinin sağlanması için kurulan bir örgüttür. Aynı zamanda üye devletlerarasındaki işbirliğini geliştirerek Rusya’nın ekonomik baskılarına karşı koymak mümkündür. Ancak CUUAM’ın 1997’de kurulmasına rağmen, üye ülkeler arasındaki işbirliği yeterince gelişmemiş ve GUUAM’ın bir örgüt olarak faaliyet göstermesi konusunda ciddi adımlar atılmamıştır.  GUUAM’ın kurulmasındaki bir başka amaç, Hazar havzası enerji kaynaklarının dünya piyasalarına Rusya’nın tekelinde bulunan boru hatları ile değil, Ukrayna ve Gürcistan üzerinden dünya piyasalarına ulaşımını sağlamak olmuştur. Nitekim GUUAM kurulduktan sonra başta Ukrayna olmakla diğer üye devletler tarafından çeşitli boru hatları projeleri ortaya kondu. Ayrıca, Karadeniz’de bulunan liman ve tersanelerin uluslararası taşımacılık için modernleştirilmesi Avrasya bölgesinde (Eski İpek Yolu’nun canlandırılması) ulaşım ve taşımacılık için büyük imkânlar sağlayacaktır.

Bu makalede Azerbaycan, Gürcistan, Ukrayna ve Moldova’nın GUUAM’ı kurmaktaki amaç ve hedefleri, değerlendirilmiş, Rusya’nın askeri, siyasi ve ekonomik baskılarına karşı bu ülkeler arasındaki işbirliği imkânları incelenmiş, GUUAM’ın işleyiş şekli, organları karar alma şekli ve finans kaynakları hakkında bilgi verilmiştir.

GUUAM’ın Kurulması

Siyasi danışma formu olan GUUAM 10 Ekim 1997’de Strasburg’da Avrupa Birliği Zirve toplantısında Azerbaycan, Gürcistan, Moldova ve Ukrayna devlet başkanları arasında yapılan görüşmede kurulmuştur. 24 Nisan 1999 yılında ise Özbekistan örgüte üye olmuştur. Bu örgütün kurulmasının ekonomik ve siyasi açıdan büyük önemi vardır. Her şeyden önce GUUAM’a üye olan devletler BDT bünyesinde Rusya’nın baskılarına karşı koymak için siyasi platformda birleşmiştir. Ayrıca, üye devletlerin Avrupa ve NATO ile işbirliği için bir fırsat ortaya çıkmıştır. Üye ülkelerin devlet başkanlarının Washington Bildirisi’nde bu örgütün başlıca prensipleri ve faaliyet planı açıklanmıştır. Buna göre; uluslararası örgütler ve forumlar ile işbirliği, NATO ile ‘Barış İçin İşbirliği Programı’ çerçevesinde ilişkilerin geliştirilmesi, sorunların barış yolu ile halledilmesi, nükleer ve kimyasal silahların yayılmaması,  Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridoru’nun (AKAUSK) kurulması için işbirliği örgütün başlıca prensipleri ve faaliyet alanına dahildir.[10]  Her bir uluslararası örgütün kurulması için bazı ekonomik, siyasi, askeri ve sosyolojik nedenlerin olması gerekmektedir. GUUAM’ın kurulmasında en önemli nedenler:

·                    Post-Sovyet mekânında ortaya çıkan yeni bölünmeler, Rusya’nın iç ve dış politikasındaki çelişkiler, BDT’de Rusya’nın daha başat bir duruma gelmesi ve üye ülkelere karşı uyguladığı baskının artması. Bu gibi nedenler BDT’ye üye devletlerin bazılarını ulusal güvenliklerini korumak ve daha eşit ve verimli işbirliği arayışına itmiştir,
·                    Jeopolitik konumlarının ve sosyal-ekonomik durumlarının aynı olması, iç ve dış politikada karşılaştıkları sorunların benzerliği,
·                    BDT’nin bir örgüt olarak başarılı olmaması ve Rusya’nın bu örgüt aracılığı ile üye devletlere siyasi, askeri ve ekonomik baskı uygulaması,
·                    Bağımsızlığını yeni kazanmış devletlerin ‘büyük kardeşin’ etki alanından kurtulmak istemeleri, Rusya’nın ekonomik, siyasi ve askeri yayılımcılığına karşı koymak için organize olmak gereksinimi,
·                    Bağımsızlığını yeni kazanmış devletlerin ulusal çıkarlarının korunduğu dış politika izlenmesi ihtiyacı,
·                     Bağımsızlığını yeni kazanmış devletlerin Avrupa-Kafkasya-Orta Asya üçgeninde ekonomik ve siyasi gelişmelere uyum sağlamak,
·                    GUUAM’a üye olan devletlerin devlet başkanları ve siyasi elitinin aynı siyasi ve ekonomik görüşleri paylaşması[11] olmuştur.

GUUAM’ın Organları
·         Genel Sekreterlik (Devlet Başkanlarının Zirve Toplantısı. Yılda bir kere toplanıyor).
·         Dışişleri Bakanları Komitesi (Yürütme Organı).
·         Milli Koordinasyon Komitesi (Çalışma organı).
·         Enformasyon Merkezi.
·         İşçi Grupları.[12]

1. Genel Sekreterlik (Devlet Başkanlarının Zirve Toplantısı) GUUAM’ın en yüksek organıdır. GUUAM’a başkanlık alfabe prensibi gereğince üye ülkelerin devlet başkanları tarafından yapılmaktadır. Devlet Başkanlarının Zirve Toplantısında aşağıdaki konular ele alınmaktadır:
-                     GUUAM çerçevesinde siyasi, ekonomik ve insani işbirliği,
-                     GUUAM’ın uzman organlarının kurulması,
-                     Karşılıklı çıkarlar gereğince güncel uluslararası konularda ortaklaşa izleyecekleri siyasetin belirlenmesi.[13]
2. Dışişleri Bakanları Komitesi
            2. 1. Genel Durum:
·               Yürütme organı olarak faaliyet gösterir ve üye ülkelerin devlet başkanlarının toplantılarını koordine eder ve görüşülecek konuları belirler.
·               Çalışmalarında Yalta Anlaşması’nın hedef ve prensiplerine, üye devletlerin imzaladığı anlaşmalara ve devlet başkanlarının kararlarına öncelik verir.
·               Üyeleri Dışişleri Bakanları Komitesi üye devletlerin Dışişleri Bakanlarından oluşmaktadır.
·               Toplantılara Dışişleri Bakanları veya onların yetkili kıldığı dışişleri mensupları katılmaktadır.
·               Dışişleri Bakanları Şurası’nın açık yapılan toplantılarına gözlemci statüsüne sahip olan devlet ve uluslararası örgütlerin temsilcileri katılabilmektedir.
·               Dışişleri Bakanları Komitesi’nin açık yapılan toplantılarına üye devletlerin hiç birinin itirazı olmazsa devlet ve uluslararası örgütlerin temsilcileri misafir olarak katılabilmektedir.
2. 2. Hedef ve Fonksiyonları
Hedefleri:
·               Devlet başkanlarının aldıkları kararların uygulanması için işbirliğini koordine etmek.
·               Üye devletlerin uluslararası alanda ortak faaliyetlerini belirlemek ve işbirliğini sağlamak.
·               GUUAM’ın başka devletler ve örgütlerle işbirliği konularını ele almak ve üye ülkelerin ortak dış politikasını belirlemek.
            Fonksiyonları:
·               Devlet Başkanlarının Zirve Toplantılarının gündemini belirler ve teklifler önerir.
·               Devlet Başkanlarının Zirve Toplantılarında görüşülecek konular hakkında karar verir ve Devlet Başkanlarının Zirve Toplantılarında alınan kararları onaylar.
·               GUUAM çerçevesinde imzalanmış anlaşmaların uygulanmasını kontrol eder.
·               Karşılıklı çıkarlar gereğince dış politikada işbirliği imkânlarını değerlendirir.
·               Çeşitli alanlarda işbirliğinin gelişmesi için tecrübe ve enformasyon değişimini sağlar.
·               Başka uluslararası örgütlerdeki çalışmalarında üye devletlerin ortak görüşlerini belirler.
·               Devlet başkanlarının önerdiği başka teklifleri görüşür ve karar alır.
 2. 3. Organizasyon Faaliyeti
·               Dışişleri Bakanları Komitesi yılda iki kereden az olmayarak üye devletlerin razılığı ile ve Devlet Başkanlarının Zirve Toplantısından önce toplanıyor.
·   Olağanüstü toplantıların yapılması teklifini Dışişleri Bakanları Komitesi Başkanı veya 
         üye devletlerin temsilcileri verebilir. 
·               Dışişleri Bakanları Şurası kararlarını uzlaşma gereğince, prosedürle ilgili kararlar ise basit çoğunlukla alınır.  
·   Dışişleri Bakanları Komitesi’nin başkanlığını GUUAM’ın başkanlığını üstlenen ülkenin Dışişleri Bakanı yapmaktadır.[14]
3. Milli Koordinasyon Komitesi GUUAM’ın çalışma organıdır. Üye ülkelerin Dışişleri Bakanlarının atadığı birer temsilciden oluşmaktadır. Üye devletlerin faaliyetlerini koordine eder, devlet başkanlarının zirve toplantılarının hazırlık programını ve Dışişleri Bakanlarının toplantılarını düzenler. Milli Koordinasyon Komitesi her üç ayda bir üye devletlerin birinde toplanır ve olağanüstü toplantı düzenlemek hakkına sahiptir.

4. Enformasyon Merkezi Ukrayna’nın başkenti Kiyev’de bulunmakta ve aşağıda gösterilen işlerden sorumludur:
·         Milli Koordinasyon Komitesi ve üye devletlerarasında ekonomik, siyasi ve kültürel işbirliğini sağlamak v.s.[15]
5. İşçi Grubu enerji, ulaştırma, ticaret, ekonomik, enformasyon ve telekomünikasyon, kültür, bilim ve eğitim, terörizm ve organize suçlarla mücadele ve uyuşturucu trafiğinin kontrolü için üye devletlerarasında işbirliği için projeler hazırlamaktadır.[16] GUUAM’da bütün kararlar anlaşma ile alınmaktadır.

Başka Devletlerin ve Uluslararası Örgütlerin GUUAM’a Gözlemci Statüsünde Katılma Şartları
1.                 Başka ülkeler ve uluslararası örgütler GUUAM’ın faaliyetlerine gözlemci statüsü ile katılabilir.
2.                 GUUAM’ın faaliyetine başka ülkeler ve uluslararası örgütlerin gözlemci statüsünde katılmanın şartları:
2.1.         GUUAM’ın faaliyetlerine ilgi duymaları.
2.2.         GUUAM’ın Yalta Anlaşması’nda belirtilen hedef ve prensiplerini uygulama olanağı.

3.                  GUUAM’a gözlemci statüsünün verilmesi prosedürü.
3.1.         Başka ülkeler veya uluslararası örgütler GUUAM’ın dönem başkanlığını yapan ülkenin Dışişleri Bakanlığı’na gözlemci statüsünün verilmesi için yazılı şekilde müracaat etmelidir.
3.2.         GUUAM’ın dönem başkanlığını yapan ülkenin Dışişleri Bakanı bu müracaatın görüşülmesi için konuyu yürütme organının müzakeresine sunar.
3.3.         Her hangi bir devlete veya uluslararası örgüte gözlemci statüsü verilmesi konusu ayrı ayrı müzakere edilir ve anlaşma ile karar alınır.

4.                 Gözlemcilerin Hakları:
4.1.         Açık yapılan toplantılarına katılabilir ve ilgilendiği konular hakkında görüşlerini ifade edebilir.
4.2.         Toplantıların yapılma tarihi ve gündemdeki konular hakkında bilgi alabilir.
4.3.         GUUAM’ın Genel Sekreterliği’nin ve Dışişleri Bakanlığı Komitesi’nin açık yapılan toplantılarında alınan kararlar hakkında bilgi alabilir.
4.4.         GUUAM’a üye devletlerarasında müzakere edilmesi için GUUAM’ın dönem başkanlığını yapan devlete teklif verebilir.

5.                 Gözlemci devlet veya uluslararası örgütler oy hakkına sahip değildir.
6.                 GUUAM’ın Yalta Anlaşması’nda belirtilen hedef ve prensiplerine uymakla yükümlüdür.

7.                 Gözlemci devlet veya uluslararası örgütler 6. maddenin ve 2. maddede öngörülen şartlarını ihlal ederse, GUUAM’a üye bir veya birkaç devletin inisiyatifi ile 3. maddenin 3.2 ve 3.4 şıkkına uygun olarak gözlemci statüsü hakkı geri alınabilir. Gözlemci GUUAM’a üye olduğunda otomatik olarak gözlemci statüsünü kaybeder.[17]
     
GUUAM’da Kabul Edilen Uluslararası Hukuk Belgeleri     

GUUAM kurulduğundan bugüne kadar aşağıdaki uluslararası hukuk belgelerini kabul etmiştir:
1.                 Yalta Anlaşması.
2.                 GUUAM’a Üye Devletlerin Konsolosluk Sorunları İle İlgili Karşılıklı İşbirliği Konvansiyonu.[18]
3.                 GUUAM’a Üye Devletlerin Dışişleri Bakanları Komitesi Hakkında Kararname.
4.                 GUUAM’a Üye Devletler Arasında Serbest Ticaret Bilgelerinin Kurulması Hakkında Kararname.[19]
5.                 GUUAM’ın Kiyev’de Bulunan Enformasyon Bürosu Hakkında Geçici Kararname.[20]
6.                 GUUAM’ın Faaliyetlerine Gözlemci Statüsünde Katılmak Hakkında Kararname.
7.                 GUUAM’a Üye Devletlerin Hükümetleri Arasında Terörizm, Organize Suçlar ve Başka Alanlarda İşbirliği Hakkında Anlaşma.[21]
8.                 Diğer Alanlarda İşbirliğine İlişkin Belgeler.[22]

GUUAM’ın Yalta Anlaşması

Azerbaycan, Gürcistan, Ukrayna, Moldova ve Özbekistan devlet başkanları 6–7 Haziran 2001 yılında yaptıkları toplantı sonucunda, New-York Bildirisi ve Strasburg Deklarasyonu’nda belirtilen hedef ve prensiplerine uygun olarak aşağıda özellikleri gösterilen Yatla Anlaşması’nı kabul ettiler;

1.                 GUUAM’ın İşbirliği Hedefleri:
·                    Sosyal-ekonomik gelişmeyi sağlamak,
·                    Ticari-ekonomik ilişkilerin gelişmesini sağlamak,
·                    GUUAM’ın çıkarları çerçevesinde üye devletlerin topraklarından geçen ulaştırma yollarını ve altyapını geliştirmek,
·                    Bütün faaliyet alanlarında güvenliği sağlamak,
·                    Bilim, kültür ve insani yardımlarda işbirliğini genişletmek,
·                    Terörizm, organize suçlar ve uyuşturucu ticaretine karşı mücadele etmek.
2.                  GUUAM’ın İşbirliği Prensipleri:
·                  Uluslararası hukukun prensip ve normlarına uygun olarak, toprak bütünlüğünün tanınması ve içişlerine müdahale etmemek şartıyla GUUAM çerçevesinde işbirliği geliştirilmektedir.

3.                 GUUAM’ın İşbirliği Alanları:
·                  Ekonomi, bilim, teknoloji ve çevre,
·                  Ulaştırma altyapısı, enerji, telekomünikasyon,
·                  Ortak yatırım ve finans projeleri,
·                  İnsani yardım, kültür, eğitim, basın-yayı turizm ve genç elemen değişikliği,
·                  Karşılıklı çıkarların olduğu diğer işbirliği alanları.

4.                 Üye devletler işbirliği alanlarını genişletmek için başka teklifler verebilir.

5.                 GUUAM, bu Anlaşmada ve başka belgelerde belirtilen hedef ve prensiplere uyan devletler için açık uluslararası örgüttür.[23]

GUUAM’ın New -York Bildirisi

GUUAM’a üye devletler-Azerbaycan, Gürcistan, Ukrayna, Moldova ve Özbekistan cumhurbaşkanları bir araya gelerek 6 Eylül 2000’de New-York Bildirisi’ni imzaladılar. Bu bildiride; Birleşmiş Milletler ve AGİT belgelerinde belirtilen uluslararası hukukun üstünlüğüne bağlı kalacaklarını, bağımsız devletlerin beraberliğine saygılı olduklarını, uluslararası ilişkilerde güç kullanılmayacağını, devletlerin toprak bütünlüğüne saygı göstereceklerini, sınırların değişmeyeceğini ve içişlerine müdahale etmeyeceklerini bildirerek; demokrasinin prensiplerini, hukukun yüceliğini, insan hak ve özgürlüklerini koruyacaklarını teyit ederek GUUAM’ın daha iyi şartlarda faaliyet göstermesini sağlamak için karar aldılar. Bu karara göre üye devletler;
·                    GUUAM çerçevesinde çok taraflı işbirliğini sağlamak ve geliştirmek, bunun için yılda bir defadan az olmayarak GUUAM’ın Devlet Başkanları Zirve toplantısını, iki defadan az olmayarak Dışişleri Bakanları Komitesi’nin toplantısını yapmak konusunda;
·                    Zirve toplantıları ve Dışişleri Bakanları Komitesi’nin toplantılarından sonra Milli Koordinasyon Komitesi’nin daha verimli çalışmasını sağlamak konusunda;

·                    GUUAM çerçevesinde ekonomik, ticari, ulaştırma, enerji, maliye-kredi, haberleşme, sınır güvenliği ve gümrük, bilim, teknoloji ve kültürel işbirliğinin gelişmesi için uygun ortamı oluşturmak konusunda;
·                    GUUAM’ın organlarının daha verimli faaliyet göstermelerini sağlamak ve taraflar arasında diyalogu geliştirmek, üye devletlerdeki hükümet dışı organların ve basın-yayın organları arasındaki işbirliği imkânlarını genişletmek;
·                    Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaştırma ve Sanayi Koridoru’nun faaliyetini genişletmek ve güvenliğini sağlamak;
·                    Uluslararası örgütlerde koordineli çalışmak ve birbirileri ile danışmak,
·                    Uluslararası terörizm ve organize suçlarla ortak mücadele etmek v.s.konusunda anlaştılar.[24]

GUUAM’a Üye Devletler Arasında Ekonomik İşbirliği Potansiyeli

Sovyetler Birliği’nin çökmesinden bugüne kadar eski Sovyet mekânındaki askeri-siyasi ve jeopolitik gelişmeleri dikkate aldığımızda ekonomik işbirliğinin geliştirilmesini, sorunların çözümünde en önemli etken olduğunu görmekteyiz. Zaten yüzyıllar boyunca siyasi-askeri rekabet ve savaşlar hiçbir zaman kesin bir çözüm olmamıştır. Karadeniz ve Hazar havzası ülkelerinin GUUAM’ı kurarak ekonomik işbirliğini geliştirilmesi yolunda irade beyan etmeleri, hemen hemen her üye devlette yaşanan siyasi ve askeri sorunların giderilmesine ve ulusal güvenliklerinin sağlanmasına yardımcı olacaktır.  Ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi bölgede siyasi ve askeri dengenin sağlanmasında da en önemli faktörlerden biridir.

GUUAM kurulduğu günden itibaren çok büyük ekonomik projeleri ortaya koysa da üye devletler ekonomik işbirliğinde henüz ciddi ilerleme sağlayamamıştır. Bunun en önemli nedenlerinden biri de mali kaynaklarının kısıtlı olmasıdır. GUUAM, Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridorunun kurulması için girişimlerde bulunmuştur.  Bazı tahminlere göre Asya-Pasifik devletleri ve Avrupa arasındaki ticaret ilişkileri XXI. Yüzyılın en dinamik ticaret bölgesi olacaktır.[25] Bu fırsattan en çok yararlanan ulaştırma ve taşımacılık projeleri geliştiren, sermaye girişine kolaylık sağlayan devletler olacaktır. GUUAM’a üye devletlerin Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridorunun geçeceği bölgede bulunmaları onlara avantaj sağlasa da, bu ülkelerin bağımsızlık sonrası çok ciddi ekonomik ve mali sıkıntılar içinde bulunması, projenin uygulanmasına engel olmaktadır. Bütün bunlara rağmen GUUAM’a üye devletler AKAUSK’ın daha verimli olması için bazı girişimlerde bulunmuştur. Ukrayna Parlamentosu 2000 yılında ‘Avrupa-Kafkasya-Asya ulaştırma ve Sanayi Koridoru’nun Geliştirilmesi İçin Uluslararası Transit Hakkında Çok Taraflı Anlaşma’yı onaylamıştır. Anlaşma şartlarına göre bu koridoru kullanan devletler gümrük ve diğer vergilerden muaf tutulacak, hizmet ve transit taşımacılıkta ise çok düşük tarife uygulanacaktır.

Odessa’da Ekim 2000 tarihinde gerçekleşen ‘TransUkrayna–2000’ fuarında temsil olunan devletler-Ukrayna, Gürcistan, Batlık devletleri ve Polonya Gdansk-Gdınya-Odessa-İliçevk demiryolu hattıyla konteynır taşımacılığının başlanması hakkında anlaştılar. Bu demiryolu hattının ulaşıma açılmasıyla yükler son noktaya toplam 56 saatte ulaşacaktır ve bu diğer ulaşım yollarından çok daha kısadır.[26] AKAUSK anlaşmasına üye devletler (Azerbaycan,-Ermenistan, Gürcistan, Moldova, Moğolistan, Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan, Özbekistan ve Ukrayna) projenin rekabet gücünün arttırılması için ortak tarife sistemine geçmek hakkında anlaşma imzaladılar. Ayrıca, transit geçiş için gerekli olan belgelerin hazırlanması ve ortak prosedür uygulanması konusunda uzmanlardan oluşan bir komisyon kurulmuştur. Bu işbirliği sonucunda Poti-İliçevsk-Varna demiryolu taşımacılığının kalite ve kapasitesi artmıştır. Bu hatla 1999 yılında 300 bin ton, 2000 yılında 750 bin ton, 2001 yılında ise bir milyon ton yük taşınmıştır.[27]

GUUAM uluslararası örgüt olarak büyük ekonomik projeleri uygulamaya koymak istese de, ekonomik ve siyasi sorunlar imkânlarını kısıtlamaktadır. Üye ülkeler arasında ticaret ilişkilerinin gelişme kaydetmesine rağmen bu gelişme bütün sektörlere yansımamış, ihracat ve ithalat arasında farklar ortaya çıkmıştır. Bunu aşağıdaki tablodan da görmek mümkündür.
Tablo 1. GUUAM’a üye devletlerarasında 1999 yılında ihracat ve ithalat göstergeleri (milyon Dolar).
GUUAM’a üye olan devletler
GUUAM/Toplam
Aynı zamanda


Azerbaycan
Gürcistan
Моldova
Özbekistan
Ukrayna

ihracat
ithalat
ihracat
ithalat
ihracat
ithalat
ihracat
ithalat
ihracat
ithalat
ihracat
ithalat

96,4
49,8
х
х
71,5
9,5
0,3
1,5
0,7
0,4
23,7
38,4
Gürcistan
31,2
73,2
19,2
41,5
х
х
0,1
0,2
1,0
4,4
10,9
27,1
Моldova
36,1
79,5
0,6
0,1
0,0
0,1
Х
х
2,9
0,1
32,6
79,2
Özbekistan*
149,4
34,1
2,0
2,8
0,0
0,8
5,8
0,8
х
х
140,0
29,7
Ukrayna
272,0
102,8
29,4
33,8
42,2
6,1
122,8
24,8
77,6
138,1
х
х
*1998 yılı için.

Kaynak: David Preyger, İrina Malyarçuk, Alla Novikova ve Elena Nijnik, ‘GUUAM: Ekonomiçeskie Osnovı Kooperaçii’ Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2000/journal_rus/cac6-2000/17.preig.shtml

Tablo 2. GUUAM’a üye olan ülkelerin dış ticaret hacmi (Yüzdeyle).
GUUAM’a üye olan devletler
Dış ticaret/toplam
Aynı zamanda


GUUAM’a üye olan devletler
BDT’nin diğer ülkeleri ile
Dünyanın diğer ülkeleri ile
Azerbaycan
İhracat
İthalat

100,0
100,0

15,1
5,3

13,1
25,8

71,8
68,9
Gürcistan
İhracat
İthalat

100,0
100,0

15,1
13,4

32,4
24,6

52,5
62,0
Moldova
İhracat
İthalat

100,0
100,0

8,8
15,9

45,3
24,3

45,9
59,8
Özbekistan*
İhracat
İthalat

100,0
100,0

4,7
1,1

20,0
22,2

75,4
76,7
Ukrayna
İhracat
İthalat

100,0
100,0

2,6
1,0

25,0
56,8

72,4
42,2

 

Kaynak: David Preyger, İrina Malyarçuk, Alla Novikova ve Elena Nijnik, ‘GUUAM: Ekonomiçeskie Osnovı Kooperaçii’ Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2000/journal_rus/cac6-2000/17.preig.shtml


Tablo 3. GUUAM’a üye ülkeler arasında 1999 yılında yapılan ihracat ve ithalat (kişi başına hesaplanan gelir/Dolarla)
GUUAM’a üye olan devletler
İhracat
İthalat

Toplam
GUUAM’a üye olan devletlere
Toplam
GUUAM’a üye olan devletlerden
Azerbaycan
80
13
116
30
Gürcistan
38
6
101
13
Moldova
113
10
139
22
Özbekistan*
134
6
130
1
Ukrayna
208
6
209
2
Not: BDT üzere ortalama*

368
287
Beyaz Rusya
518
578
Kazakistan
317
204
Rusya
346
191

 

Kaynak: David Preyger, İrina Malyarçuk, Alla Novikova ve Elena Nijnik, ‘GUUAM: Ekonomiçeskie Osnovı Kooperaçii’ Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2000/journal_rus/cac6-2000/17.preig.shtml


GUUAM’a üye olan devletler Hazar havzası enerji kaynaklarının dünya piyasalarına ulaştırılması konusunda da işbirliği arayışı içindeler. Bu projeye özellikle Ukrayna destek vermektedir. Bunun da en önemli nedeni Ukrayna’nın Rusya’ya olan enerji bağımlılığından kurtulmak istemesidir. Eğer Ukrayna’nın ileri sürdüğü boru hatları projeleri GUUAM tarafından desteklenir ve mali kaynaklar bulunursa, Ukrayna hem Rusya’ya olan ekonomik bağımlılığından kurtulacak, hem de batıya doğru uzanan petrol boru hattının kontrolünü eline geçirecektir. Bunun için Ukrayna Odessa-Brodı petrol boru hattının inşasını planlasa da, Azerbaycan Bakü-Tiflis-Ceyhan projesinin kendisi için daha uygun olduğunu göz önünde bulundurarak Ukrayna’nın projesine ilgi duyduğunu bildirmiş, ancak ekonomik ve siyasi nedenlerden dolayı tam desteklememiştir.[28] Azerbaycan’ın bu tutumunda en önemli nedenin Bakü-Ceyhan-Tiflis petrol boru hattının ekonomik açıdan verimliliği tartışılır olmasına rağmen, siyasi açıdan kendisine sağladığı avantaj olduğunu söyleyebiliriz. Bu özellikleri dikkate alan Azerbaycan, Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattının inşası için 17 Ekim 2000 yılında batılı petrol şirketleri ile 18 Ekim’de Gürcistan ve 19 Ekim’de Türkiye ile anlaşma imzalamıştır.[29]

Tablo 4. Hazar havzasında çalışan ve inşaatına devam edilen esas ihraç petrol boru hatları.
Boru hatları
Katılan ülkeler ve yabancı petrol şirketleri.
Minimum  kapasitesi.
Milyon varil/gün.
Maksimum kapasitesi.
Milyon varil/gün.
Boru hatlarının bugünkü durumu ve perspektifi.
Atırau-Samara
Kazahoil (Kazakistan)
Oreloil (Rusya)
0,2
0,3
Çalışıyor. Pompalama gücü-0,2 milyon varil/gün.
Bakü-Novorissiysk
Transneft (Rusya)
АМОК (Azerbaycan )
0,1
0,6
Çalışıyor. Pompalama gücü–0,1 milyon varil/gün.
Çeçenistan’ı es geçen boru hattı ile birlikte pompalama gücü 0,6 milyon varil/gün.
Tengiz-Novorossiysk
Rusya, Kazakistan, Ürdün.
Shevron, Lukarko, Adjip Mobil, Orix
0,5
1,34
2001 yılından itibaren çalışıyor.
Bakü-Supsa
АМОК (Azerbaycan ),
Gürcistan
0,1
0,6
Çalışıyor. Pompalama gücü-0,1 milyon varil/gün.
Neka-Rey
İran, KNNK ve SINOPEK (Çin)
0,37
0,4
İnşaat çalışmaları devam ediyor.

 

Kaynak: David Preyger, İrina Malyarçuk, Alla Novikova ve Elena Nijnik, ‘Ekonomiçeskie İnteresı GUUAM v Labirintah Velikogo Şelkovogo Puti’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-03/02.pregru.shtml


Aynı zamanda Rusya boru hatlarının Ukrayna’nın kontrolüne geçmesine engel olmak için Bakü-Supsa-Burgas-Aleksandrapolis projesini desteklemektedir. Bunun siyasi nedenlerinin yanı sıra ekonomik nedenleri de vardır. Rus petrol şirketi YUKOS, Hırvat Yardan Naftovod şirketi ile boru hatlarının modernizasyonu ve Hırvat petrol boru hatlarının Rusya’nın Drujba boru hatları ile birleşmesini öngören anlaşma imzalamıştır.           Ukrayna’nın ileri sürdüğü petrol boru hattı projesini GUUAM çerçevesinde Gürcistan da desteklemektedir. Ancak, Azerbaycan’ın öne sürdüğü Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattı Gürcistan üzerinden geçeceği için tercihini bu projenin uygulanmasından yana kullanmıştır.
Hazar enerji kaynaklarının dünya piyasalarına ulaştırılması için GUUAM’ın öngördüğü projelerin hem mali sıkıntılar, hem bu konuda üye devletlerarasındaki görüş farklılığı hem Rusya’nın muhalefeti nedeniyle uygulamaya konması ihtimali düşüktür. Ancak buna rağmen GUUAM’a üye devletler Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridoru projesi çerçevesinde demiryolu ve deniz taşımacılığında büyük projeleri uygulama imkânına sahiptirler.

Ancak bu konuda da Rusya alternatif projeler geliştirmiştir. Rusya Ulaştırma Bakanlığı tarafından Kuzey-Güney ulaşım hattı projesi uygulamaya konmuştur. Bu ulaşım hattı Hindistan’dan başlayarak İran ve Rusya üzerinden Kuzey Avrupa’ya kadar uzanmaktadır. Bu proje çerçevesinde Hazar Denizi’nde Olya-Enzeli limanları arasında deniz taşımacılığına başlanmıştır. Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütünün Bruney’de 14–15 Kasım 2000 yılında yapılan toplantısında Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Asya ülkelerine Rusya’dan geçen ulaştırma hatlarının kullanmalarını önerdi. Bu hattı daha cazip kılmak için Rusya Uzak Doğu ve Sant-Petersburg’ta limanların modernizasyonu çalışmalarına başladı. Rusya aynı zamanda gelecekte Transkore ve Transsibirya otobanlarının birleştirilmeyi amaçlamaktadır.[30] Rusya’nın alternatif projeler ileri sürmesine rağmen, GUUAM’a üye ülkelerin yapacağı işbirliği, uygulamaya koymak istedikleri projelerin rekabet gücünü arttıracaktır.
     
Bölgesel Güvenlik Sorunları

GUUAM çerçevesinde ekonomik projelerin gerçekleşmesi için en önemli konulardan biri de bölgesel güvenliğin sağlanmasıdır. Zira bölgesel güvenliği sağlamadan bu projelerin uygulanması mümkün gözükmemektedir. BDT’nin Kişinyev Zirve Toplantısında Azerbaycan, Gürcistan ve Moldova devlet başkanları bölgesel sorunlarla ilgili olarak Rusya’nın izlediği politikayı ciddi bir şekilde eleştirdiler. Sorunlu bölgelerde (Dağlık Karabağ, Abhazya, Güney Osetya, Dnestryanı ve Kırım konusu) ekonomik, siyasi ve jeopolitik çıkarlarını korumaya çalışan Rusya, bu bölgelerde siyasi-askeri varlığını devam ettirmeye çalışmaktadır. Rusya’nın,  Azerbaycan topraklarının %20’sini işgal eden Ermenistan’ı, Gürcistan’ın toprak bütünlüğünü tehdit eden Abhazya ve Güney Osetya’yı ve Moldova’nın Dnestryanı bölgesinde Rus ayrılıkçı güçlerini desteklemesi, bu ülkelerin Rusya ile olan ekonomik ve siyasi ilişkilerini ciddi şekilde etkilemiş ve BDT çerçevesinde bazı anlaşmazlıklara neden olmuştur. GUUAM’ın kurulmasında en önemli nedenlerden biri de Rusya’nın ekonomik ve siyasi baskılarına karşı ortak bir politika belirlemek gereksiniminin ortaya çıkmasıdır. Zira dikkat edilirse GUUAM’a üye bütün devletlerde benzer sorunlar (Azerbaycan’da Dağlık Karabağ, Gürcistan’da Abhazya, Güney Osetya, Moldova’da Dnestryanı ve Ukrayna’da Kırım anlaşmazlığı ve Karadeniz filosunun bölünmesi konusu) yaşanmakta ve BDT çerçevesinde Rusya tarafından baskı uygulanmaktadır.[31]

Rusya’nın baskılarından kurtulmak için Azerbaycan, Gürcistan ve Özbekistan BDT Ortak Güvenlik Anlaşmasına katılmak istemediler. Daha sonra ise Rusya’nın Gürcistan’da bulunan askeri üslerinin çıkarılması konusu gündeme taşındı. AGİT’in İstanbul Zirve Toplantısında bu konu üzerinde anlaşma imzalanmasına rağmen, Rusya ekonomik nedenlerden dolayı kısa vadede bunu mümkün olmayacağını bildirmiştir.[32]

Bölgesel sorunların halledilmesi için GUUAM ülkeleri ciddi işbirliği arayışı içindedir. Bu nedenle Ocak 1999 yılında bir araya gelen Azerbaycan, Gürcistan ve Moldova Savunma Bakanları barışın ve uluslararası güvenliğin korunması için barış gücü taburunun kurulması hakkında anlaştılar.[33] Ancak GUUAM’a üye ülkelerin bölgesel sorunların halledilmesi için yaptıkları işbirliği yetersiz kalmıştır. Bunun en önemli nedenlerinden biri de Rusya’nın sorunlu bölgelerde halen askeri-siyasi varlığının devam etmesidir. 

Amerika’nın Bölgede Çıkarları ve İzlediği Politika

GUUAM kurulduktan ve özellikle üye devletlerin New-York toplantısından sonra ABD örgütün hedef ve programını siyasi açıdan desteklediğini ifade etse de, ciddi mali ve teknik yardımlarda bulunmamıştır. ABD Hazar havzasında bulunan enerji kaynaklarını sorunsuz bir şekilde dünya piyasalarına ulaştırmaya ve bölgede güvenliğin sağlanmasına çalışmaktadır. Transkafkasya ulaştırma ve boru hatlarının güvenliğinin sağlanmasının Amerika için stratejik önemi vardır. Zira Rusya bu koridorun kontrolünü eline geçirirse bölgede ekonomik, siyasi ve askeri bakımdan büyük üstünlüğe sahip olacaktır. Aynı zamanda ABD’nin bölgede etkili bir siyasi ve ekonomik politika izlemesi onu enerji bakımından Orta Doğu’ya olan bağımlılığını önemli ölçüde azaltacaktır.

GUUAM’a üye devletlerin Kafkasya, Karadeniz ve Orta Asya’da bulunmaları ABD’nin bölge politikasını belirleyecek niteliktedir. Çünkü her şeyden önce bu devletler Rusya’nın kontrolünden çıkarak, batı yanlısı ekonomik, siyasi ve askeri politika izlemeyi hedeflemiştir. ABD, bu olanağı iyi bir şekilde değerlendirebilirse Rusya’ya karşı bir adım daha ilerleme sağlayabilir. Ancak, 2000’li yılların başlarına kadar ABD’nin politikasını değerlendirdiğimiz zaman, bu bölgede Rusya’yı siyasi ve askeri bakımdan rahatsız etmemeye önem verdiğini söylemek mümkündür. Ekonomik açıdan ise daha ciddi bir politika izleyerek Hazar havzası enerji kaynakları ve ulaştırma hatlarını kontrol ettiğini görmekteyiz. Nitekim Azerbaycan’da bulunun 11 yabancı petrol şirketlerinden dördü Amerikan şirketleridir. SHEVRON ve MOBİL OIL şirketleri ise Kazakistan’ın petrol şirketi ile imzaladığı anlaşmada büyük paya sahiptir.[34] Enerji kaynakları bakımından Azerbaycan ABD için ne kadar önemlidirse jeostratejik bakımdan da Gürcistan o kadar önemlidir. Çünkü Gürcistan’ın Karadeniz’e kıyısında bulunmaktadır ve Avrupa’ya çıkışı vardır. Gürcistan bağımsızlık sonrası özellikle, Şevardnadze iktidara geldikten sonra ABD ve batı yanlısı politika izlemiş, Avrupa ile ekonomik ve siyasi ilişkilerini geliştirmeye çalışmış ve 30 Mayıs 1999 yılında NATO Parlamento Asamblesi’ne üye olduktan sonra tam üyelik için çaba harcamıştır.[35] ABD’de Rusya’nın tepkilerine neden olmayacak şekilde Gürcistan’ın deniz filosunun kurulması ve sınır güvenliğinin korunması için mali yardım sağlamakta ve Poti limanında altyapı çalışmalarına yardım etmektedir.[36]

11–12 Şubat 2003 tarihinde Kiyev’de ABD’nin GUUAM’a ticaret ulaştırma, sınır ve gümrük kontrolü, terör ve organize suçlar konusunda yapacağı yardım programı görüşüldü. Bu programda, GUUAM’a üye devletler ve ABD arasında terör ve organize suçlarla ilgili bilgi paylaşımı, Azerbaycan-Gürcistan ve Ukrayna-Moldova arasında sınır ve gümrük kontrol merkezlerine teknik yardım yapılması öngörülmüştür.[37] 

Ukrayna’nın Avrupa’da Rusya’dan sonra en geniş alana ve 50 milyonluk nüfusa sahip olması itibarıyla da ABD için büyük öneme sahiptir. Çünkü Hazar havzası ve Orta Asya’da enerji kaynaklarının dünya piyasalarına ulaştırılması için Ukrayna küçümsenmeyecek kadar jeostratejik konumdadır.[38] ABD’nin Karadeniz, Hazar havzası ve Orta Asya’da daha etkili bir politika izlemesi için GUUAM’a üye devletlerle işbirliğine önem vermektedir.

Rusya’nın GUUAM’a Karşı Ekonomik ve Siyasi Muhalefeti

GUUAM kurulduğu günden itibaren Rusya, BDT’ye üye olan devletlerin BDT dışında örgütlenmesini kendisinin ekonomik, siyasi ve askeri çıkarlarını tehdit ettiğini öne sürerek bu oluşuma karşı olduğunu ifade etti. Rusya basın-yayın organları da GUUAM’ı eleştirerek, ekonomik ve siyasi geleceği olmayan bir örgüt olduğu imajını oluşturmaya başladılar.[39] Post-Sovyet mekânında kendi siyasi ve askeri varlığının devamını sağlamaya çalışan Rusya, GUUAM’ın gelişmesine ve başka devletleri etki alanına almalarına ve bu örgüte üye olmalarına engel olmaya çalışmaktadır. Özbekistan 2002 yılında GUUAM’a üyeliğini ekonomik nedenlerle askıya aldığını ifade etse de, birçok gözlemci Rusya’nın yaptığı baskılar sonucunda Özbekistan’ın bu kararı verdiğini vurgulamıştır.[40] Rusya GUUAM’ın güçlenmesi halinde Kafkasya, Orta Asya ve Karadeniz bölgesinde başat durumunu daha fazla koruyamayacağına inanmaktadır. GUUAM’ın ileri sürdüğü ekonomik ve askeri projeler uygulanırsa, Rusya’nın bölgedeki askeri, siyasi, ekonomik varlığı ciddi bir şekilde sorgulanabilir. Ayrıca, Kazakistan, Türkmenistan ve Hazar enerji kaynaklarını dünya piyasalarına taşıyan boru hatlarının kontrolünü elinde bulunduran Rusya GUUAM’ın savunduğu Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridoru projesine karşı çıkmakta ve alternatif projeler üretmektedir. Rusya’nın GUUAM coğrafyasında yaşanan etnik sorunlara müdahale etmek yeteneğine sahip olması da kendisi için bir avantajdır. Örneğin Rusya Abhazya ve Güney Osetya ayrılıkçı hareketi destekleyerek Gürcistan’ı, Karabağ sorununda ise Ermenistan’ı destekleyerek Azerbaycan’ı, Dnestryanı bölgede ise Rusları destekleyerek Moldova’yı BDT üyeliğine zorlamıştır.[41]

Rusya GUUAM’ın siyasi, askeri ve ekonomik faaliyet alanını kısıtlamak için Ermenistan ve İran ile işbirliğini geliştirmeye çalışmıştır. Rusya’nın Ermenistan’da bulunan 20 bin kişilik askeri gücü bölge için büyük bir tehdit oluşturmaktadır.[42] Bu askeri birliklerin Azerbaycan topraklarının işgal edilmesinde Ermenistan’a, Gürcistan’da bulunan Rus Barış Gücü’nün ise Abhaz ve Osetlere yardım ettiklerini göz önünde bulundurursak Rusya’nın bölgedeki siyasi ve askeri varlığını koruduğunu söylemek mümkündür.

GUUAM’ın Ekonomik Projeleri ve Türkiye’nin Yaklaşımı

Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan ile siyasi, ekonomik ve askeri ilişkilerini göz önüne alarak GUUAM’ın gelişmesini desteklemektedir. Bu her şeyden önce Hazar havzasındaki enerji kaynaklarının dünya piyasalarına taşınmasında, Azerbaycan ve Gürcistan’dan geçmesi planlanan petrol boru hattının Türkiye’nin İskenderun limanına kadar gelmesini sağlayan Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattının uygulanmaya konması ile ilgilidir. Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattının inşaatına başlanmasına rağmen, hükümetin içinde yaşayan anlaşmazlıklar bu projeyi tehlikeye sokmaktadır. Türk Dışişleri ve Savunma Bakanlığı tercihini Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattından yana kullansalar da Rus lobisinin etkisinde kalan Enerji Bakanlığı Mavi Akım projesine önem vermektedir. Enerji Bakanlığı 2010 yılında Türkiye’nin doğalgaz ihtiyacının 50 milyar m2 olacağını bildirse de, bağımsız araştırmacılar bu rakamın doğru olmadığını savunmaktadır.[43] Türkiye, Azerbaycan ve Türkmenistan’dan doğalgaz alarak Rusya’ya olan enerji bağımlılığının azaltılması imkânına sahip olsa da Enerji Bakanlığı bu proje ile fazla ilgilenmemiştir.

Başta Ukrayna olmakla GUUAM’ın ileri sürdüğü Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridoru projesi çerçevesinde Hazar enerji kaynakları Ukrayna üzerinden taşınmasını öngören projeler uygulanırsa bu, Türkiye’nin bölgedeki ekonomik ve siyasi etkisini azaltabilir. Ancak yukarıda da kaydettiğimiz gibi, bu projelerin uygulanması için hem mali kaynakların yetersizliğini, hem Rusya’nın buna engel olma çabalarını dikkate alırsak Türkiye açısından ciddi bir tehlike arz etmemektedir. 

Türkiye’nin GUUAM’a üye devletlerle işbirliğini geliştirmesi bölgede yaşanan Türkiye-Rusya ve Türkiye- İran rekabetinde Türkiye’ye bazı avantajlar sağlayabilir. Bunun için GUUAM çerçevesinde geliştirilen ekonomik projeleri desteklemeli ve kendisinin ekonomik ve siyasi çıkarlarını gözetlemek şartıyla teknik ve mali yardımlarda bulunmalıdır.

Karadeniz ve Hazar havzasının güvenliğinin sağlanmasında da Türkiye geniş faaliyet alanına sahiptir. Haziran 2000 yılında Karadeniz ülkelerinden Türkiye, Ukrayna, Gürcistan, Romanya ve Rusya bir araya gelerek Karadeniz’de askeri işbirliği hakkında anlaşma imzaladılar (BLACKSEAFOR). Anlaşma şartlarına göre bu ülkeler Karadeniz’de arama-kurtarma ve insani yardım operasyonları yapabilecektir.[44] GUUAM’a üye devletlerin Kafkasya, Karadeniz ve Orta Asya coğrafyasında bulunduğunu göz önüne alırsak, Türkiye’nin bu örgüt ile iyi ilişkiler içinde bulunması bu bölgelerde kendisine büyük bir avantaj sağlayabilir. Ayrıca, GUUAM’ın ulaştırma projelerinin uygulamaya konmasında Türkiye’nin deniz taşımacılık şirketleri ve inşaat firmaları için de yeni iş fırsatları ortaya çıkabilir. Türkiye’nin GUUAM çerçevesinde başarılı bir politika izlemesi bölgede etkin olmaya çalışan diğer büyük devletlere karşı rekabet gücünü arttıracaktır.

Sonuç

997 yılında kurulmuş GUUAM’ın faaliyet programlarına baktığımızda Orta Asya, Hazar ve Karadeniz havzasında çok ciddi ekonomik projelerin ortaya konduğunu görmekteyiz. Her ne kadar bu projelerin uygulanmasında birtakım siyasi ve mali sorunlarla karşılaşsa da, bölge devletlerinin BDT dışında bir araya gelerek ekonomik ve siyasi sorunlarını halletmek için bir çatı altında birleşmeleri bile büyük bir gelişmedir. Bu örgüt, mali sorunlarını çözdüğü taktirde üye devletlerin ekonomik, siyasi ve bölge güvenliği ile ilgili sorunlarını da büyük bir ölçüde halletmeyi başarabilir. GUUAM bölgede hiçbir devlete veya örgüte karşı olarak kurulmamıştır. Kurulmasındaki başlıca amaç BDT çerçevesinde başat durumda bulunan Rusya’nın ekonomik ve siyasi baskılarına karşı koymak olmuştur. GUUAM kesinlikle Rusya’nın ekonomik ve siyasi güvenliğini tehdit etmemektedir. Sadece Rusya’nın bölgeye yönelik politikasında kendi çıkarlarını maksimum bir düzeyde korumak için bir araya gelen devletlerin birliğidir. Rusya ise GUUAM’ın faaliyetlerini değil, sadece varlığını bile kendisi için tehdit olarak algılamakta ve faaliyetlerine engel olmaya çalışmaktadır. İki yüz yıldan fazla bu bölgelerin kontrolünü elinde bulunduran Rusya, artık eski Sovyetler Birliği coğrafyasında kendisinin üye olmadığı bir örgütün kurulması gerçeğini kabul etmelidir.

GUUAM üye devletlerin ekonomik ve siyasi sorunların halledilmesini ve bölge güvenliğinin sağlamasının yanı sıra Avrupa ile ekonomik ve siyasi işbirliğini geliştirilmeye çalışmıştır. GUUAM, Rusya’ya karşı NATO ülkeleri ile Rusya arasında tampon bir bölgenin oluşturulması için kurulmamıştır. XXI. Yüzyılın ekonomik küreselleşme dalgası bu devletleri bir araya gelmeye zorlamıştır. Bu nedenle GUUAM:
·                    Siyasi danışma örgütü olarak kurulmuş ve bölgesel güvenlik sorunlarının halledilmesine çalışmış,
·                    BM, AGİT ve NATO ile işbirliğinin geliştirilmesine önem vermiş,
·                    Transavrasya Avrupa-Kafkasya-Asya Ulaşım ve Sanayi Koridoru’nu geliştirmek istemiş, Hazar havzası enerji kaynaklarının dünya piyasalarına ulaşımını sağlamak için çeşitli projeler geliştirmiş,
·                    Çok taraflı işbirliğine, terörizm ve organize suçlara karşı ortak mücadele programı hazırlamış,
·                    Askeri ve askeri-teknik alanda işbirliği imkânlarını değerlendirmiş, bölgede yaşanan etnik çatışmaların halledilmesi için barış gücü taburu kurmaya çalışmıştır.
Özbekistan üyeliğini askıya aldığını bildirdikten sonra bazı analizlerde ve özellikle Rusya basınında yayımlanan makalelerde GUUAM’a üye devletlerarasında ciddi siyasi ve ekonomik sorunlar yaşandığını ve bütünlüğünü koruyamayacağı ifade edilse de, GUUAM faaliyetlerine devam etmektedir. GUUAM’ın uluslararası bir örgüt niteliği taşıması ve Avrupa ile ekonomik, siyasi ilişkilerini geliştirmesi için ABD ve Batı ülkelerinin desteğine ihtiyacı vardır.
      


[1] Üye devletlerin baş harflerinden GUAM adını alan bu örgüte 24 Nisan 1997 yılında Özbekistan’ın katılması ile ismi GUUAM olarak değişmiştir. Daha sonra Özbekistan üyeliğini askıya aldığını bildirse de bundan sonra da örgütü GUUAM olarak adlandıracağız.
[2] Azerbaycan Rusya’nın siyasi baskılarına karşı dayanamadı ve 1997’de BDT’ye üye oldu.
[3] Osman Metin Öztürk, Rusya Federasyonu Askeri Doktrini, ASAM Yayınları, Ankara 2001, Rusya-Ukrayna Araştırmaları Dizisi–2, s. 36.
[4] Kafkasya Ortak Pazarı ve Kafkasya Evi bölge devletlerinin anlaşmazlığı nedeniyle proje olmaktan öteye geçemedi.  
[5] Boris Parahonskiy, ‘GUUAM: Put k Strategiçeskoy Stabilnosti Na Kavkaze’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2000/journal_rus/cac6-2000/03.parah.shtml
[6] Daha geniş bilgi için bkz: DKB. Otnıne Voenno-Politiçeskiy Soyuz, http://www.vesti.ru/files
.html?id=1124
[7] Olga Solomonova, ‘Tamojennıy Soyuz: ‘Çetverka’ s Plyusom’, Daha geniş bilgi için bkz:

 http://eurasia.org.ru/archive/99/archives/february/34-31.html ve Aleksey Şuruboviç, ‘Tomojennıy Soyuz SNG i İnteresı Rossii’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ptpu.ru/Issues/2_97/11_2_97.htm

[8] Daha geniş bilgi için bkz: www. guuam.org
[9] Parahonskiy, GUUAM: Put k Strategiçeskoy…,
[10] Boris Porohonskiy, ‘Formirovanie Modeli Regionalnogo Sotrudniçestva v Sisteme GUUAM’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2000/journal_rus/cac08_2000/10.parahonsk.shtml
[11] Porohonskiy, Formirovanie Modeli Regionalnogo…,
[12] Obyedinenie GUUAM, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?
0p02html
[13] Yaltinskaya Khartiya GUUAM, Daha geniş bilgi için bkz:
http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030103.html
[14] Polojenie o Sovete Minstrov İnostrannıh Del Gosudarstv GUUAM, Daha geniş bilgi için bkz:
http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030108.html
[15] Vremennoe Polojenie ob İnformaçionnom Ofise GUUAM v Kieve, Daha geniş bilgi için bkz.
http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030104.html
[17] Reşenie Glav Gosudarstv-Uçastnikov GUUAM o Statuse Nablyudateley v Deyatelnosti GUUAM, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030105.html
[18] Daha geniş bilgi için bkz: Konvençiya Gosudarst-Uçastnikov GUUAM o Vzaimnom Predostavlenii Pomoşi po Konsulskim Voprosam, http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030112.html
[19] Daha geniş bilgi için bkz: Soglaşenie o Sozdanii Zonı Svobodnoy Torgovli Mejdu Gosudartsvami-Uçastnikami GUUAM, http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030110.html
[20] Daha geniş bilgi için bkz: Vremennoe Polojenie ob İnformaçionnom Ofise GUUAM v Kieve, http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030104.html
[21]Daha geniş bilgi için bkz: Soglaşenie o Sotrudniçestve Mejdu Pravitelstvami Gosudarstv-Uçastnikov GUUAM v Sfere Borbı s Terorizmom, Organizovannoy Prestupnostyu i Drugimi Opasnımi Vidami Prestupleniy, http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p030309.html
[22]Obedinenie GUUAM, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.guuam.org.ua/cgi-bin/valmenu_guuam.sh?0p02html
[23] Krill Frolov ve Andrey Grozin, ‘GUUAM-Gruppa Gosudarstv, Kotorıe Obedenilis s Çelyu Politiçeskogo Protivostoyaniya Possiyskomu Vliyaniyu v Regione’, Daha geniş bilgi için bkz: http:/www.zatulin.ru/institute/sbornik/037/00.shtml

[24] Frolov ve Grozin, GUUAM-Gruppa Gosudarstv…, http:/www.zatulin.ru/institute/sbornik/037/00.shtml
[25] Valeriy Gorovoy ve Natalya Omelnyaçuk, ‘GUUAM: Problemı i Prespektivı’, Daha geniş bilgi için bkz:

http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-03/08.gorru.shtml

[26] Gorovoy, ve Omelnyaçuk, GUUAM: Problemı…,
[27] Daha geniş bilgi için bkz: Prezidentskiy Vestnik, 2001, No: 8, s. 15.
[28] Gorovoy, ve Omelnyaçuk, GUUAM: Problemı…,
[29] Gorovoy, ve Omelnyaçuk, GUUAM: Problemı…,

[30] Gorovoy, ve Omelnyaçuk, GUUAM: Problemı…,
[31] Porohonskiy, Formirovanie Modeli Regionalnogo…,
[32] Olga Len, ‘GUUAM: Ot Voennogo Soyuza k Zone Svobodnoy Torgovli’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.kv.com.ua/index.php?article=5845&number_old=2674
[33] Porohonskiy, Formirovanie Modeli Regionalnogo…,

[34] İrina Perepeliça, ‘GUUAM v Novom Geopolitiçeskom i Geoekonomiçeskom Okrujenii’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.ca-c.org/online/2001/journal_rus/cac-05/18.perru.shtml
[35] İgor Muradyan, Politika SŞA i Problemı Bezopasnosti  Regiona Yujnogo Kavkaza, Daha geniş bilgi için bkz:
http://news.artaskworld.com/igor_muradian/usa/1.1.html
[36] İvanov. N. ‘Smena Karaula na Rubejah Gruzii’, Nezavisimoe Voennoe Obozrenie, 13 Ekim 1998, No:043.
[37] Daha geniş bilgi için bkz: Programa Razvitiya GUUAM ot SŞA, http://dn.kiev.ua/events/world/guam_8_2.
html
[38] Perepeliça, GUUAM v Novom Geopolitiçeskom…,

[39] Daha geniş bilgi için bkz. Demoklov Meç Nad GUUAM, http://www.niss.gov.ua/cacds/

archgiveu/Ber/0311a.htm, Len, ‘GUUAM: Ot Voennogo Soyuza k Zone Svobodnoy Torgovli’, Daha geniş bilgi için bkz:http://www.kv.com.ua/index.php?article=5845&number_old=2674, Valentin Bardak, ‘Vivat GUUAM’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.mirror.kiev.ua/nn/show/313/28738/,  Natalya Kiosse, Uzbekistan Pokinul GUUAM’, Daha geniş bilgi için bkz. http://www.ko.md/cgi/article.pl?id=361
[40] Daha geniş bilgi için bkz: GUUAM-Plyus-Minus Uzbekistan, http://www.uzland.uz/2002/june/15/06.html
[41]Viktor Korendoviç ve.b, ‘Ukraina-GUUAM-Turçiya: Sostoyanie i Prespektivı Dalneyşego Razvitiya Otnoşeniy’, Daha geniş bilgi için bkz: http://www.zerkalo-nedeli.com/nn/show/329/29492/
[42] Porohonskiy, Formirovanie Modeli Regionalnogo…,
[43] Perepeliça, GUUAM v Novom Geopolitiçeskom…,
[44] Perepeliça, GUUAM v Novom Geopolitiçeskom…,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder